News
Opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w 2024 roku
03.01.2024
Opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w 2024 roku
Opłata za zezwolenie na sprzedaż alkoholu w 2024 roku
Urząd Gminy w Krempnej przypomina, że zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż alkoholu, są obowiązani do złożenia do końca stycznia 2024 pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w 2023 r. oraz dokonania stosownej opłaty.
Wartość sprzedaży to kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Wysokość opłaty wynosi:
- 525 zł, jeżeli wartość sprzedanych napojów do 4.5 proc. zawartości alkoholu oraz piwa nie przekroczyła 37.500 zł,
- 525 zł, jeżeli wartość sprzedanych napojów powyżej 4.5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) nie przekroczyła 37.500 zł,
- 2.100 zł, jeżeli wartość sprzedanych napojów powyżej 18 proc. zawartości alkoholu nie przekroczyła 77.000 zł.
W przypadku przekroczenia tych progów sprzedaży opłata wynosi:
- 1.4 proc. ogólnej wartości sprzedaży napojów do 4.5 proc zawartości alkoholu i piwa,
- 1.4 proc. ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości powyżej 4.5 proc. do 18 proc. alkoholu i piwa,
- 2.7 proc. ogólnej wartości sprzedaży napojów o zawartości powyżej 18 proc. alkoholu.
Opłatę należy wpłacać w trzech równych ratach: do 31 stycznia, 31 maja i 30 września 2024 r. lub jednorazowo do 31 stycznia 2024 r. na rachunek bankowy Urzędu Gminy
w Krempnej.
Nr rachunku bankowego: 92 86 36 10 15 20 04 16 02 58 62 0001 Bank Spółdzielczy
w Rymanowie z uwzględnieniem na dowodzie wpłaty adresu placówki oraz określeniem raty, której wpłata dotyczy. Następnie dowód opłaty należy przesłać do Urzędu Gminy
w Krempnej za pośrednictwem:
- maila ugkrempna@wp.pl
lub okazać w pokoju Nr 8 znajdujących się na I piętrze w Urzędzie Gminy Krempna.
Wpłaty można także dokonać w kasie Urzędu Gminy w Krempnej.
Konsekwencje prawne niewywiązania się przedsiębiorcy z obowiązków wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
1) zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt. 5 lit. a oraz ust. 12a zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust.12 pkt 5 lit. a nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty określonej w art. 111 ust.2,
2) zgodnie z art. 18 ust. 12 pkt. 5 lit. b oraz ust. 12b zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust.12 pkt 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust.2 lub 5, powiększonej o 30% tej opłaty,
3) zgodnie z art. 18 ust. 10 pkt 5 zezwolenie cofa się w przypadku przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży alkoholu w roku poprzednim.
W przypadku niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w wysokości i terminach określonych przez ustawę przedsiębiorca może wystąpić o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia
(art. 18 ust. 13).
W przypadku cofnięcia zezwolenia z powodu podania fałszywych danych w oświadczeniu przedsiębiorca może wystąpić o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o cofnięciu zezwolenia (art. 18 ust. 11).
Formularz oświadczenia dostępny jest poniżej
Druk oświadczenia o wartości sprzedanego alkoholu za 2023 rok.
Dokładne informacje uzyskać można w Urzędzie Gminy Krempna, Krempna 85, pokój 8, tel. 13 44 14 045.